tiistai 15. elokuuta 2017

Zakynthos uusi vanha Kreikan lomasaari

Zakynthos
                                       Ihastuttava uusi vanha Kreikan matkailukohde.

Varasimme matkan jo hyvissä ajoin viime vuonna heti jo siinä elokuun loppupuolella. Matkaseurueemme, 17 hengen porukka oli saatava mahtumaan yhteen ja samaan hotelliin sekä otettava matkaa varattaessa huomioon myös perheen pienimmät. Löysimmekin Finnmatkoilta juuri sopivan kohteen ja hotellin. Zakynthosin saari oli vielä meille tuntematon. Muistan, että joskus teini-ikäisenä suunnittelin matkustavani sinne, mutta tuo ei koskaan toteutunut. Nyt sitten meillä oli melkein vuosi aikaa suunnitella ja innolla odottaa tuota mahtavaa Kreikan lomamatkaa.
Jossain vaiheessa keväällä huomasin aivan sattumalta, että matkanjärjestäjän sivuilla näkyikin aivan oudot lentoajat Zakynthosin saarelle. Tässä vaiheessa meille ei oltu vielä ehditty ilmoittaa aikataulun muutoksista. Pienille lapsille sopiva lentoaika olikin muuttunut yölennoksi. Myös all inclusive tarjoiluun oli tullut muutoksia eli välipalat ja mm. jäätelöt oli poistettu hintaan sisältyvistä tarjoiluista. Ruoka muutoksista saimme pienen korvauksen, mutta lentojen aikataulumuutoksista ei korvattu mitään.

Kesäkuun yöttömässä yössä suunnistimme lentokentälle. Olimme varautuneet itkeviin ja väsyneisiin pienokaisiin mutta totuuden nimissä täytyy myöntää, että me vanhemmat ja lasten vanhemmat taisimme kärsiä enemmän tuosta yöttömän yön lennosta. Matka sujui kuitenkin yllättävän helposti ja mutkattomasti. Tosin en tiedä olivatko lapsukaisten äidit ja isät asiasta samaa mieltä, sillä meidänkin nuorimmainen pallero ei ummistanut silmiään koko lennon aikana.

Aamulla kuuden aikaan saavuimme perille ja lyhyen bussimatkan jälkeen pääsimme hotellille suoraan aamiaispöytään. Olimme varautuneet odottamaan huoneita aina tuonne iltapäivään asti mutta onneksi hotelli saikin järjestettyä ne kaikille meille jo klo 11 mennessä.

Zakynthosin saari on pieni mutta kaunis saari. Alykanasin kylässä, jossa  majoituimme, oli kaikki tarpeellinen aivan vieressä. Upea kirkasvesinen hiekkaranta ja muutamia hyviä ravintoloitakin. Vaikka varasimme all inclusive hotellin, niin toki kävimme myös muualla iltaisin syömässä ja tutustumassa paikallisiin herkkuihin. Alue oli lapsiystävällinen ja nuorten iltadrinkeillekin löytyi muutama baari.

Päivät vietimme uiden ja aurinkoa ottaen. Lapset saivat temmeltää myös hotellin liukumäissä mutta parasta heillekin taisi olla tuo sinisen turkoosin värinen meri, joka helli meitä ihanan lämpimällä vedellä. Tuulet saattoivat aika ajoittain olla aika kovia, mutta hiekkaranta oli sopivan matala pienimmillekin uimareille.

Matkan kohokohta taisi olla autoretki vuoristoon ja saaren ympäri. Toinen toistaan upeampia maisemia ja ihastuttavia pikkukyliä tuli vastaan. Salakuljettajien saarta tosin ihailimme vain ylhäältä käsin, sillä tuuli oli sen verran huipakkaa, että veneretket oli peruttu pois. Joissain vaiheessa ylhäällä vuoristossa kadotimme tien…keskellä vuoren rinnettä autoreitti muuttui  kesken kaiken vain kiviseksi sorapoluksi vaikka kartta näyttikin autotien jatkuvan. Muutaman sydäntykytyksen ja hiekkapöllyn jälkeen pääsimme kuitenkin kaikki turvallisesti ajamaan takaisin autoreitille. Lapset taisivat tirauttaa muutaman pelon kyyneleen mutta reilun tunnin ajomatkan jälkeen näimme taas alhaalla sinisenä siintävän meren. Päivä oli pelastettu.

Zakynthosin kaupunkiin teimme parikin retkeä. Taximatka ei tullut kalliiksi, sillä maksajiahan oli useammasta perheestä. Saaren pääkaupunki on idyllinen ja ihastuttava pikkukaupunki. Ruokaravintoloita ja baareja löytyy moneen eri makuun. Ostoksista mainittakoon iahnat lastenvaateliikkeet sekä paikalliset pikkuputiikit käsitöineen sekä muotivaatteineen. Yksinmatkustavana saattaisin jopa harkita meneväni lomailemaan Zakynthosin kaupunkiin, mutta lasten kanssa tietenkin on vähän toisin. Tosin kävelykadun kahvilassa maisteltu kahvikupponen ja olut olivat vailla vertaansa.

Paljon jäi vielä näkemättä. Saaren kuuluisia kilpikonnia emme ennättäneet käydä katsomassa. Myös matkailumainoksissa kuvattu ihastuttava riipusilta pieneen saareen jäi kokematta. Joten täytyypä matkustaa sinne vielä joskus uudestaan. Paikalliset ihmiset olivat ystävällisiä. Melkein kaikki saaren asukkaat työskentelevät oliiviviljelmien parissa. Lomasesongin jälkeen kaikki viettävät pari kuukautta oliivien parissa.

Zakynthos oli piristävä vaihtelu Kreikan lomasaariin. Saari muistutti hiukan myös Korfun saarta ja jotenkin maisemista aisti hiukan italialaisia piirteitä.

Saimme sitä mitä haimmekin eli AURINKOA JA HIEKKARANTOJA JA HYVÄÄ RUOKAA JA YHTEISTÄ LOMAA YSTÄVIEN JA PERHEEN KESKEN.